١٧‏/٠٥‏/٢٠٠٧

ابتسم للطوز يهون ههههه

تخيل انت الصبح بتصحي من نومك تفتح الشباك تلاقي المنظر دة

تنزل تحت تلاقي عربيتك بالشكل دة !!! عادي انا ببتسم والف واركب واشغل الراديو كمان

تمشي في الطريق ومع انك قافل القزاز بس برضو تلاقي التراب ريحتة عندك




تمشي كمان وكمان طريق طويل والعربيات قدامك مش شايفها كويس تعمل فلشر



الحمد للة وصلت شغلي ولسة مبتسم انا بحسد نفسي يا جماعة



هناك ٣٧ تعليقًا:

Reemo يقول...

ربنا يسعدك على طول يا عادل
ياريت الواحد كان يقدر يبتسم بس مش اكتر لما يصحى على صباح زى ده
خلى بالك بقى من الحسد:))
تحياتى

Esmeralda يقول...

بتبتسم و الجو كده ؟؟؟ امال لو الجو بديع بتعمل اييييييييه ؟؟؟؟
جتنا نيله فى حظنا الهباااااب

كراكيب عادل يقول...

ريمو الرقيقة

تقدري تبتسمي في اي وقت جربي

دة تمرين هتتعودي عليها بعد فترة

انا بحسد نفسي لغاية دلوقتي

ربنا يستر

انا حطيت الصور واعتقدت ان مفيش حد هيعلق علي الصور القذرة دي

هههههههههههههههههه

شكرااا يا ريمو

كراكيب عادل يقول...

ازميرلدا

عشانا عليك يارب

ههههههههههههههههههههههه

مهو لو معملتش كدة هبقي انا الخسران

الجو البديع بسيب باقي الناس يهيصوا بئي

بعد الصور دي معتقدش ان حظك هو الهباب دنا بلعت 4 كيلو تراب

لا ولونة احمر كمان مش تراب عادي

تحياتي يا ازميرلدا الشقية

loumi يقول...

ان جالك الطوز هات الكاميرا وصور
هو ده عادل هههههههههههههه
توثيق جميل لحاله صعبه
بس الاجمل ان الواحد يواجهه كل شىء ببساطه
اصل كله بيعدي
فى انتظار باقى الصور
تحياتى

غير معرف يقول...

على فكرة بقى أنت لازم تبخر نفسك لحسن كده حتتحسد حتتحسد، ده أكيد أصل ما فيش حد يبتسم فى الجو ده ، والناس كلها بتبقى قرفانة.. ابقى فكرنى ابعتلك البخور

غير معرف يقول...

صحيح فين صورة الفرس اللى بيجرى، هو ده اللى حرسملك خيل، يعنى حتى الصورة الوحيدة اللى كانت موجودة تقفلها كده.. بقى ده اسمه كلام يعنى

gohayna يقول...

اسكت يا عادل

دا كان حتته يوم

انا بقالي كتير بقي بره الكويت

وبعيد عنك اتخضيت اول ما قمت الصبح

والله لولا اني لسه جديده في الشغل كنت فضلت في البيت

تفتكر الجو بيرحب بيا؟

يعني بيقولي اتعودي بسرعه

ربنا يستر في الايام الي جايه

ابقي سوق براحه بقي وخد بالك

واوع تكون نازل مصر قريب
خليك حلو واقعد معايا في الصيف علشان انا مش نازله

خليك حلو بقي

ومتنزلش

رخمه مش كدا؟

ربنا معاك والف شكر لسؤالك عليا وبجد وجودك منورني ومنور الكويت كمان

تحياتي يا اخي العزيز

كراكيب عادل يقول...

لمى

انشاء الله اكون كتبت الاسم صح المرة دي

ان بقول ان فاتك الطوز اتمرغ في ترابة

ههههههههههههههه

وجالك الطوز يا تارك مصر

دي امثلة كتير

انا قلت اوثق بالصور لان فية ناس مفكرين اننا بنغرف فلوس وخلاص

بيقولك واحد كان بيسمع ان دول الخليج كلها فلوس والفلوس مرمية في الشوارع نزل من الطيارة وفي شارع المطار شاف نص دينار بالصدفة في الارض راح رامية في الارض وقال لا لا اروح اجيب الشارع من اولة ههههههههههههههههههه

باقي صور للطوز انتي عايزة اية تاني اصورلك وانا بتخنق يعني علشان ترتاحي

:)

كراكيب عادل يقول...

بحبك يا مصر

حسد ايه حسد اية دة بسمية هجوم عكسي

يعني انا بضحك وبهرج وبهزر لحسن يحصل العكس انا محبوس في البيت الخميس والجمعة مخرجتش نهائي الواحد تخن من كتر بلع التراب ههههههههه

ابعت بخور بس اوعي يكون من دة بتاع عين العفريت وعين الجمل والحجات دي

وصورو الحصان فعلا طارت رجعتها تاني بعد عذاب تخيل ان دي لها قصة كانت عندي علي الجهاز وحملتها من مواقع التحميل وحطتها لقيت واحد بيقول انها بتاعتة وزعلان والله انا خدت الموضوع ببساطة المهم انا بحب الرمز دة
ورجعت عملت لة تحميل من تاني ربنا يهدي الناس دول بتوع الموقع ويسيبوها عندهم بئي

تحياتي

كراكيب عادل يقول...

جهيننننننننننننننننننننة

اصل بنادي عليك من السالمية هههههه

كنتي حاطة تعليق عند صاحبتك موتني من الضحك لما بتنادي عليها وكانك في القطب الشمالي

هو انتي استلمتي الشغل علطول يالا معلش

بصي زمان غير حاليا الحياة هتكون مختلفة معاكي

مليش دعوة بموضوع الترحيب دة انا انا محبوس هنا من يوم الخميس بس خرجت صلاة الجمعة وخلاص

انا لسة جاي من مصر اصلا احتمال كبير موجود الصيف لسة مش متاكد ممكن اخطف اسبوعين في اي وقت كدة

وممكن لا
ربنا معاك والحياة العملية هتجرك زينا وتاخدك وتنسيك حجات كتير بس اوعي تسيبي الشعر والكتابة زي انا ما تركت الرسم

الحياة هنا جافة زي الجو بالظبط بس ممكن تتلين شوية اننا نضحك ونبتسم

تحياتي يا اختي العزيزة

koukawy يقول...

ياه ده انا اتبهدلت اسبوع بدأ من اليوم ده
لأني من مرضي الحساسيه و كنت هتخنق و كنت بنزل بالماسك علي مناخيري و بقي و طبعا شعبنا الجاهل العظيم اداني تريقه علي ودنه

كراكيب عادل يقول...

koukawy

هو في مصر كان فية زي كدة ؟؟؟

ولا انتي فين بالظبط

هو الماسك مفيد بس بصراحة بيبقي شكلة بيضحك انا لبستة كتير في الحج

وخاصة فية نفق تحت الجبل

عموما اضحكي حتي لو اتريقوا هتلاقي نفسك مرتاحة

šσяšαяαα يقول...

فكرتنى باليوم العالمى اللى كان هنا فمصر لما البيوت كانت قربت تطير والتراب كان محتل الارض باللى فيها

بس بجد لو كل يوم بتصبحوا على الحال دا يبقى الله يكون فى العون

وعلى رأى الدكتور حسن:)
(مع شويه تعديل)

لايهم التراب ان كنت طقهان او مبتسم
فابتسم افضل لك

Hannoda يقول...

لما كنت زماااان في الكويت كنت عشت الصور ده

ولما نزلنا مصر و كا ييجي يوم من أيام الخماسين فأفتكر الكويت بشوق فظيع

ولما جيت هنا في سن عرف يفهم الغربة .. وعشت الطوز اللي إنت مصوره ده.. ونزلت مصر في أجازة .. كنت بتحفز للجو .. إيّاه يطيّر ترابايه واحدة في الهوي قدامي
لإني بفتكر قطر و ووجعها

شوف السن بيغير لمسات الصور جوانا إزاي
سبحان الله

إوعى تحسد نفسك ع الابتسامة

أساسا بتسيح ليه إنك مبتسم.. أديك رحت فخبر كان أهو
:))

طب إنت إنهارده أخبارك ايه؟؟
لسة مبتسم؟

:))

كراكيب عادل يقول...

صرصارة هانم

اولا اهلا بيك في المدونة

انا سمعت عن موضوع التراب في مصر دة بس دة مش تراب دة حاجة حمراااا

بتلزق وبتدخل اي مكان ولة ريحة ساعات تكون زي التوابل

الموضوع بيتكرر كل شهر تقريباااا

مش كل يوم الشتا هنا بيكون حلو جداا

دافي ومشرق وكلة امطار غزيرة بتفرح وتغسل كل حاجة وساعات تلج

بس خلص الكلام ههههههههههه

تحياتي

بس اشمعنا الاسم دة

:)

كراكيب عادل يقول...

هنودة

انتي كنتي لسة صغنونة لما كنتي هنا الظاهر

طيب كنتي ساكنة فين بالظبط علشان اصورك المكان اديني اسم الشارع والمكان وانا اصورهولك

او مكان يكون لة معزة في قلبك

انا بحاول اعمل هجوم معاكس للنكد

فبضحك وبنجح باختصار

اليوم وامبارح السبت والجمعة لسة بنحاول نصمد

هههههههههههههههههههه

الخميس والسبت محبوسين في البيت

لان معني خروجك يعني تبلعي 3 كيلو تراب

وربنا يكتر الخماسين علشان تتبسطي

تعالي يختي هنا استمتعي

؛)

يا مراكبي يقول...

كان يوم تحفه

كان عندنا في مصانعنا زيارة مهمة جدا بخصوص مشروع مطار جبل علي بتاع دبي اللي رسي علينا مؤخرا

وكنا طبعا ضاربين البدل ومجهزين برنامج حافل .. قام الطوز قام بالواجب وكان يوم ما يعلم بيه إلا ربنا

قالولنا تعالوا عندنا في دبي أحسن

بس سيبك إنت .. برافو عليك إنك جالك نفس تصور الصور دي

حواء يقول...

الحمد لله انك وصلت بالسلامة ياساااااتر ده الجو بالحالة دلى بيخنق اوى .. بس هو فين شغلك ده ..

كراكيب عادل يقول...

مراكبي

ههههههههههههههههه

فعلا يوم تحفة بس دة مش عايز بدل ابدااا

انا كنت ناوي البس عفريتة

بس البرنامج بتاعكم باظ كدة

يعني اتأجل قصدك ولا تعالوا في نفس اليوم ولا اية ؟؟

بس شكلك رحت من البوست الاخير دة

:)

كراكيب عادل يقول...

بوسي كات

هو يخنق ولو انتي كمان حالتك النفسية تفاعلت مع الخنقة دي ممكن يموت

بس انا بحاول اضحك في اسؤ الظروف علشان تعدي

شغلي في الكويت انا في المبني دة لينا فرع للشركة انا فية

غير معرف يقول...

إنهاردة أول يوم افراج بعد الحبسة..كفّارة
:))

أما عن المنطقة اللي كنا ساكنين فيها .. هي أبو حليفة.. معرفش لسة موجوده ولاّ ايه الكلام ده كان قبل الغزو

أما عن أقرب مكان لقلبي فا مفتكرش خااالص لإني ماكنتش مستوعبة غير مركز سلطان عشان تهت فيه من بابا
:))

gohayna يقول...

انا شوفت التعليق عنده وموت علي نفسي من الضحك

انا بحب اهرج
يعني نوع من معالجه النفس

وبعدين السالميه مش بعيد عني

انا في ابو حليفه

وهنقل قريب جنب الشغل

وبعدين عيب اوي لما تسيب الرسم

انا كنت اتمني بجد اني يكون عندي الموهبه دي
حاول تلاقي وقت

ربنا يعينك

وخليك هنا معايا في الصيف

تحياتي ليك يا عادل

كراكيب عادل يقول...

هنودة

يا محاسن الصدف شوفي التعليق الي تحتك علطول جهينة ابو حليفة برضو

يكونش ابو حليفة دة جدكم الكبير انتي وجهينة وانتوا كنتوا ساكنين عندة

طيب ميكونش انتي وهي كنتوا اخوات واتفرقتوا

تهتي اكيد كنتي شقية

ههههههههههه

لا موجودة ابو حليفة
في المنطقة العاشرة

كراكيب عادل يقول...

جهينة

ابقي شوفي التعليق الي فوقك علي طول


انا حاسس ان الموضوع فية اني

ابوحليفة انتي وهنودة

لا لا لا

اما نشوف الموضوع ده

ابو حليفة حلوة بس بعيد فعلا خليك اقرب لشغلك الكويت اصبحت ازدحام فظيع وجايلك رمضان وهتشوفي الزحمة

وقت للرسم اهو ده الي مش ممكن ابداا ولا بفكر فية

هههههههههههه

دنا مش بلقي وقت اصور يبقي ارسم

انا مرة صحيت من النوم في مصر طبعا

وكنت حاطط الفوطة علي كتفي ورايح اخد دش لقيت الحامل قدامي اندمجت في الرسم من الساعة 11 صباحا فوقت لقيت الشمس غابت دة مزاج

موجود في الصيف انا

محض روح يقول...

ربنا يديم عليك نعمه التفاؤل
في ناس بيقولو
لما جوه بيكون جميل بيطبع على كل حاجه بره


تحياتي يافندم
وربنا معاك

Hannoda يقول...

يا سلااام!!!
بقى أبو حليفة موجوده في المنطقة العاشرة

لا بجد؟؟

مين المنطقة العاشرة ده؟
مش مهم
:))

طبعا طبيعي إن جهينة تكون فأبو حليفة برضه لإننا زي ما قلت بالضبط كنا إخوات زمان.. وهي ده المفاجأه

بهزر.. بس إحنا إخوات فعلا ومش عارفة إشمعنا جيجي بحس بقرب شديد بينا كده

المهم بقى

مش حاهاجمك إنك سبت الرسم دلوقت عشان عارفة إن لسفر بيخلق جفاف شديد لأي هواية..
لكن مش ملاحظ إن المدونات لينت جفاف مشاعرنا كتير
صح ولاّ ايه؟

كراكيب عادل يقول...

محض روح

ربنا يخليك يارب دايما رافعة معنوياتي انتي

تسلمي لاطراءك الراقي

كراكيب عادل يقول...

هنودة

هما بيسموها كدة مليش دعوة !!!

انا خفت ليكون زي الافلام الهندية دي

في اخر الفيلم ام الممثل تطلع اختة

واخوة يطلع ابوة وعمتة تبقي هي الي سلقت بنت اخوها بمية الشوربة الساخنة

ههههههههههههه

بس بجد صدفة غريبة من وجهه نظري انا علي الاقل

موضوع الغربة فعلا بيخلق جواكي مشاعر تاني وبيغير حجات كتير في النفس

ومع الوقت بنصبح ناس تانين من جوة

انا بالصدفة دخلت المدونات دي كنت ببحث عن حاجة في جوجل واتكعبلت في المدونات قلت اعمل واجرب التصميم

يعني انا عملت علشان اشوف هيبقي ازي الشكل النهائي
وبعد كدة قلت يالا لقيت ناس حلوين
اندمجت معاهم بقوا اصدقاء من نوع خاص

ركن للفضفضة وركن اننا نطلعهم علي حجات بنحبها وحجات بتزعلنا وحجات بنتمناها ومجرد مشاركة اي حد معاك في اي امنية او حاجة بتحبيها بيخلق نوع من الالفة والمحبة واحتفظنا بالغموض الي بيحيط كل شخصية ومن خلال الكلام نخمن ونعرف وندمن الاطلاع علي ما يحب وما يكتب وننتظر بفارغ الصبر كل الكلام


خلص الكلام

أميرة يقول...

ربنا يديم عليك الابتسام ويصبرك كمان وكمان

ابقى خلى بالك بس وانت سايق

كراكيب عادل يقول...

اميرة ويلز

تسلمي يااميرة

منا مخلي بالي وانا بسوق وكمان بصور

مبروك المجلة

MAKSOFA يقول...

ابتسم
انت في الكويت
صح أم خطأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهو ده زي الخماسيين هنا في مصر ، بتبقي ايام ما يعلم بيها الا ربنا

الحمد لله الفتره دي عدت خلاص علي خير
عقبالكم

كراكيب عادل يقول...

مكسوفة

صح صح انا في الكويت وابتسم

تحياتي

هو انت هنا ولا اية ؟؟

كراكيب عادل يقول...

خمسة فضفضة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

خماسين اية دي ستين خماسين في بعض

لا لا مفيش مقارنة دة تراب احمر وبيلزق

وبيكون لة ريحة زي الشطة

حاجة صعبة

الصيف عندنا هنا بيكون حر وخليط من الرطوبة

والتراب دة احيانا

الي عاجبني فيك انك مش بتنسي تحية الاسلام ابدااااااااا
حاجة بجد بتفرحني

وشكراا لزيارتك ومتابعتك يا دكتورة

S H A H يقول...

عدولة
انا شايف شغلك في مجمع الاوقاف في الكويت و لا انا متهيألي؟؟؟

زميلك هناك

شهرو

جسر الى الحياة يقول...

حمدا لله على سلامتك .. متفائل قوى يا عادل اليوم اللى بالشكل ده بيسبب خنقة لا تحتمل بس اقولك هو الفنان كده بيشوف كل حاجة بعين مختلفة عن باقى البشر
ouonelkalam.blogspot.com
اذا سمح وقتك شرفنى بالزيارة