٠٣‏/٠٥‏/٢٠٠٧

فية نوع من الطيور بيختار انة ميكونش تبع سرب طيور وبيختار يعيش حياتة وحيد بس هل هو سعيد ؟؟


هناك ٢٨ تعليقًا:

gohayna يقول...

بصراحه سؤال صعب

بس عمر الوحده والسعاده ما تجتمع داخل اي شخص ابدا

احساسين علي طرفي نقيض

وان وجدت السعاده مع الوحده
فدا بيكون احساس زائف مؤقت
او نوع من الهاء النفس عن واقع مؤلم ليس الا

الانسان محنتاج لعوامل ومقومات للسعاده
والمقومات دي جزء منها داخلي يتعلق بقدرته علي الشعور بالسعاده

وجزء خارجي يستمده من الاخرين
من وجودهم حوله

والكلام دا طبعا علي المجتمع الانساني

يمكن في الطيور يكون الامر مختلف مع اني اشك في كدا

مفيش وحده ابدا يكون معاها سعاده

تحياتي

كراكيب عادل يقول...

gohayna

انا حسيت بالطائر دة لما صورتة

بصيت جنبة ملقتش ولا طير وقارنت بينة وبين طيور تاني كتير بتكون مع بعض تصوصو وتكاكي ويعملوا حركات كتير مع بعض يروحوا ويجوا اكيد فية عندهم سعادة

لكن الطائر دة حسيت فية الكأبة والوحدة

كلامك لوحدة ينفع بوست دة تعليق جامد خالص

مفيش وحدة ابداا معاها سعادة صح

Anima يقول...

ممكن أستعين بصديق؟

يا أخي ما تسأله هو بتسألنا احنا ليه

هههههههههههههههه

Reemo يقول...

بصراحه عنده حق البعد عن كل حاجه والعيشه فى وحده احسن بكتير من العيش وسط الناس ومواجهه غباؤهم واستفزازهم وندالتهم بجد
ساعات كتير بتمنى اعمل زيه وابعد واسيب كل حاجه ابقى لوحدى
اهو عذاب الوحده وانا لوحدى احسن بكتير من عذاب الوحده وانا وسط البشر
فهمت منى حاجه؟
تحياتى

كراكيب عادل يقول...

anima

استعيني بعصفور من نفس الفصيلة

انا سئلتة بس مردش او انا مش عارف لغتة بس الموضوع مش عايز سؤال

لو انتي مكانة هتحبي اية ؟؟

كراكيب عادل يقول...

remoo

دنا فهمت كل حاجة

يعني مش بس العصفور

كمان ريمو

بس مصيرها تتحسن انتي تروحي المدونة التانية

الصورة دي مش ليك
انتي عايزة شوية تفاؤل
انا حاطط الصورة دي
للي بيدور علي الحزن والتامل
وكلامك بيقول انة عندك منة كتير

روقيها بتروق

بس برضو عندك شوية حق
خنقة خنقة بس مش قوي
:)

Bossy يقول...

السلام عليكم
المدونة دي بجد وحشتني جدا
الوحده بقي مش ان الانسان يعيش لوحده في مكان بعيد ممكن تكون وحيد بتفكريك
وممكن تكون وحيد لان مفيش حد قادر يفهمك
بس لو انا مكان الطائر دا اما هفضل لوحدي
او اعيش مع الناس واكبر دماغي

كراكيب عادل يقول...

bossy

المدونة انتي الي وحشتيها

انتي كنتي فين بجد؟؟ مختفية اوعي تكوني عملتي زي العصفور دة

حتي لو انا اصبحت وحيد وسط ناس مش فهمني كفاية انا افهمهم

بس بتحصل كلامك صح ساعات وسط الزحمة ويحس انة في فراغ شاسع

بس برضو نرجع ونقول الوحدة غربة

محمد عبد الغفار يقول...

هو لا يشعر بهذه المشكلة فقد جبله الله على ذلك ويسر له قبولها

كراكيب عادل يقول...

محمد عبد الغفار

يعني انت تقصد ان الطيور والحيونات

مش بتحس بالالم او السعادة او اللمة

مش عارف بس انا كنت بشوف طيور بينادو علي بعض وبشوف رفرفة جناحاتهم

ترجمتها اية دي

طيب حمامة وجوزها ولما مات جوزها حزنت علية ومنعت الاكل لغاية اما ماتت
انا شفت دة بنفسي اية معني دة

الغراب الي اخوك كتب عنة قصة لو مات لهم واحد بيعملوا جنازة مهيبة برضو شفتها بعيني وانقبضت معاهم

السرب الي بيكون شكل زي السهم في السما
وبيكون بشكل مدروس علشان تاثير الهوا

حجات كتير معتقدش انها لا تنتهي الا بسعادة هذا الطائر او غيرة

في النهاية الله اعلم

حسام مراد يقول...

لا اعتقد انه سعيد
لان لاتوجد سعاده فى وحده عن الاخرين
تحياتى
سلامااااااااااااااااااااااات

كراكيب عادل يقول...

حسام مراد

اهلا بيك اولا ومنورني

انا كذلك اعتقد انة مش سعيد

حاسس انة في غربة

youssef يقول...

تحياتي للمصور الفنان ..
فيه طيور مش بتلاقي جماعات تنضم ليها .. يعني وحدتها مش اختيارية .. لكن فيه طيور بتختار تبعد عن الجماعات و تصاحب الأكل أو المال أو النفوذ أو الشهرة أو حتي نفوسها .. لا أعتقد أنها عرفت السعادة أو ذاقتها يوما .. ولو كانت تتصور ذلك فاحساسها وهمي .. و هتصحي من وهمها في يوم .. اليك تحياتي

Hannoda يقول...

أنا كل ما أشوف طائر لوحده زي اللي انت مصوره ده أتساءل نفس السؤال

يعني هو كده مبسوط لوحده؟؟؟

لكن عمري ماعرفت أشوف معنى تاني غير إنه حزين

كتير كنت أقف أبصله مده طويلة و أنا بحاول أمنع عن نفسي أي تأثر بالخبرات البشري

فخبراتنا بتقول إن الإنسان الوحيد .. حزين

فممكن تكون خبرتي هي المؤثرة على نظرتي له

لأ ده أكيد

لكن برضه ما بعرفش أشوفه غير حزين

بس أنا بحترم اللي بيختار مصير و يتحمل نتائجه بقوة

شايف القوة اللي فيه وهو بيبصلك وكإنه بيقولك:
أنا اللي إخترت .. إنت زعلان ليه بقى؟؟

كراكيب عادل يقول...

يوسف

لا اكيد فية طيور من نفس الفصيلة بس يمكن يكون بينهم تنافر

او خناقات علي الاكل
طماعين يعني

فيقولك خليني لوحدي انزل واكل واشبع لوحدي يمكن لئيم ههههه

بس فعلا احساسة وهمي بالسعادة

كئيب بجد

تحياتي

كراكيب عادل يقول...

هنودة

انا احساسي بيقول انة حزين

بيفرح بس في وقت الاكل

وبعدها يرجع يسكن ويهدي

ويملاة الحزن

يمكن علشان انا في غربة

ومش مشتاق لاني اكون لوحدي نهائي

علشان كدة بمقت الاحساس دة علي رئيك

وبعدين فين القوة دي الي فية دة مسكين
وخواف خالص 5 محاولات علشان اصورة ويجري بالعافية من بعيد صورتة بالزووم

كنت عايز اقرب لية استحالة

تحياتي هنودة

janin يقول...

اول مرة ادخل مدونتك, عجبتني الصور جدا,و الأحلي الرسومات,حقيقي فنان, استمتعت وانا بتامل فيها, و عجبني اعجابك بالطماطم
:)

كراكيب عادل يقول...

janin

نورتيني لاول مرة

اكيد خلصتوا التورتة طبعا

ربنا يخليها ليك بجد امورة

ومبسوط ان الصور عجبتك

الطماطم دي قصة اصل لونها بيعجبني

وكمان بتنفع في كل حاجة

سلطة طبيخ تصوير

:)

محض روح يقول...

عارف ممكن مايكونش سعيد
بس مرتاح
مش كل سعيد مرتاح
ومش حل مرتاح سعيد

تحياتي يا فندم

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ما اعتقدش...!!!!!

جنة من غير ناس ما تنداس


تحياتي

كراكيب عادل يقول...

محض الروح

مرتاح ومش سعيد وسعيد ومش مرتاح

فزورة دي يا روح ولا اية
طيب لو فزورة غلب حماري عايز اعرف ازي

اكيد فية تفسير عندك يوضح

مستني انا التفسير

:)

كراكيب عادل يقول...

خمسة فضفضة

من غير لمة وصحبة وناس تهتم وناس تزعل وتخاصم حتي وتتصالح وتتراضي

فعلا هيكون كل شئ صعب

نورتيني

صاحب الشباك يقول...

لا والله عمر مناتج الوحده يكون سعاده

ممكن تقول هو كئيب تقول تعيس انما سعيد+وحده لا يمكن

ارجو ان تكون سعيدا

محمد عبد الغفار يقول...

انا مقلتش لا تشعر

لا يمكن اقول كده وانا اعلم يقيناً ان حتى الجماد يشعر

فقط قلت لا يشعر بهذه المشكلة ، لأن الله خلقه هكذا ويسر له قبلو عيشته بهذا الشكل وبكل رضى
ارجو تكون فهمتنى

كراكيب عادل يقول...

فرفشة

صح كلامك مظبوط وحدة وسعادة لا يجتمعوا\

كراكيب عادل يقول...

محمد عبد الغفار

فهمتك :)

قصاقيص يقول...

بيتهيألي مادام إختار وقدر ينفذ إختياره ده ويحققه اكيد سعيد بحريته
مش عارف:دي مجرد جهة نظر!!!؛
تحياتي

جسر الى الحياة يقول...

يمكن لما بيكون جوه السرب بيحس انه مش موجود.. يمكن فى وحدته حد على الاقل ملاحظه لكن رغم كل ده الوحدة صعبة جدا